Thursday 7 October 2021

මගේ වග තුග (මගේ වත ගොත) - 3 කොටස

 1990 - 1994 December

ඇස් පියාගෙන වලවල් වලට පැනපු, නොදන්න දේවල් කරන්න භාරගත්, හැඟීමට වහල් නොවී, වෙන කරන්න දෙයක් නැතිව, තමන්ට දරාගත නොහැකි පාඩු විඳගෙන බර පැණ බදාගත් කෙනෙකු ලෙස, ජීවිතය උඩුයටිකුරු කරවන විදේශගත වීමට ගත් තීරණය නොවන්නට, මම අදත් කිසිම "කමකට" නැති ශ්‍රී ලාංකිකයෙකි. පැවැති බාධක කරදර හිරිහැර මෙන් ම කලකිරීම් වගේ ම පුතා ගැන හිතු දේවල් නිසා මේ හැර වෙන විසඳුමක් නොවී ය. අප සමඟ නයිලෝන් වල හිටපු බහුතරය සිටියේ වික්ටෝරියා ප්‍රාන්තයේ නිසා මෙල්බර්න් ගියෙමු. සිඩ්නිවල සිට ගියේ ශ්‍රී ලංකන් ගුවන් යානයෙන් නොව වෙනත් එකකිනි. අප සමඟ පිරිපහදුවේ වැඩ කල කෙනෙක් ද ගියේ ය. නයිලෝන් වල හිටපු ද්‍රවිඩයකු එන අයට රජයෙන් සියලු පහසුකම් දෙනවා යයි කියා කී නිසා කිසි දෙයක් ගැන නොසිතා ගියෙමු. ඔහු සරණාගතයකු ලෙස ගිය නිසා එසේ ලැබුන ද PR වලින් ගිය අපට එවැනි පහසුකම් නැත. අනෙක් පවුල ඒ වෙලාවේ එයාපෝට් ආ පවුලක සහායෙන් ඔවුන් සමඟ ගියා. අප එක් නයිලෝන් වල හිටපු මිතුරකු අමතා උදව් ඉල්ලුවෙමු. ඔහු පැමිණ අප ඔහුගේ නිවසට රැගෙන ගියා. බිරිඳ අප දන්නවා වුනත් ඇහැරුනේ නැත. පසුව දැනගත්තේ විරසක වී වසර ගණනාවක් කතා නොකල බවයි. පසුදින ඔහු අපව රැගෙන ගොස්, ආණ්ඩුවේ ලියාපදිංචි වීම වැනි වැඩ කර, නිවසක් කුලියට ගැනීමට කටයුතු කලා. එය තනි කාමරේ එකක් විය. ක්‍රොක්ස්ටන් ස්ටේෂන් ආසන්නයේ විය. අප සමඟ ගිය පිරිපහදුවේ වැඩ කල කෙනා, අදාළ නොවුන ද, පසුව හොඳ රැකියාවක් ලැබී සිඩ්නි ගියා. පසු කලක සංගීතයට බර වී විවාහය දෙදරා ගියේ දරු තිදෙන සමඟ මව වෙන් වීමෙනි. තවත් කල් ඇවෑමෙන් ඔහු ආපසු ලංකාවට ඇවිත් රැකියාවේ නියුතු විය. මේ ලියන මොහොතට වසර කිහිපයකට පෙර ඔහු මිය ගිය බව දැනගතිමි.

අපේ කතාව පටන් ගත්තා පමණි. අප ගියේ රැකියා වියුක්තිය උපරිමයට ගිය රිශෙෂන් මැද ය. රැකියා සෙවීමට දැඩි වෙහෙසක් ගතිමි. ඇබෑර්තු ගැන ඇසූ විට, ඔස්ට්‍රේලියන් ක්වොලිඵිකේෂන් තියෙනවා ද නැත්නම් පළපුරුද්ද තියෙනවා ද අසා ප්‍රතික්ෂේප කලේ ඉංග්‍රීසි ජාත්‍යාලයට අනුව ඇක්සෙන්ට් එකෙන් ය කියා තේරුනේ කලකට පසු ය. නීතියට අනුව නම් එය වරදකි. ඉංග්‍රීසි නීතිය පොතට පමණක් සීමා වන බව ශ්‍රී ලාංකිකයකු ලෙස ද දත යුතු ය. මාස තුනක් පමණ ගිය විට පියවි සිහිය උදා විය. අප ඇවිත් තියෙන්නේ භාගෙට ඉංග්‍රීසි කොළණියක් වූ ලංකාවේ සිට පූර්ණ ඉංග්‍රීසි කොළණියක් වූ ඔස්ට්‍රේලියාවටයි. ඒ කාලේ පුවත් පත්වල ගිය ලිපි අනුව තේරුනේ ඔවුන්ගේ ජාන පූල් රැකීමට මෙන්ම අඩු පඩියට වැඩ කරන්න සංක්‍රමණිකයන් ගේන බවයි. ඉල්ලුම්පත් ටයිප් කර යැව්වත් ඵලය ප්‍රතික්ෂේප වීමයි. මම සෙව්වෙ මගේ වෘත්තිය සුදුසුකම්වලට ගැලපෙන රැකියාවකි. පසුව දැනගත්තේ අන් අය ලැබෙන ඕන රැකියාවක් කරන බවයි. මේ අතරේ වැඩිදුර ඉගෙනීමට සිතුවේ ආශාවට නොව රැකියාවක් සෙවීමටයි. මාස තුනකට පසු ආපසු ඒමට ඕන වුනත් එය සාර්ථක වූයේ 2018 දීය. මෙල්බර්න් යුනි ගොස් විමසූ විට කී කතාවට අදත් හිනා යනවා. ළමයි ඉංග්‍රීසි ජාත්‍යාලය මට පෙන්නුවා. What is this black doing here වගේ කතාවක් ඇසිනි. ඒ කාලේ වික්ටෝරියා වල ඒසියන්ස් අවුට් වැනි පාඨ බිත්ති පුරා දුටුවෙමි. එක රටක මහ ජාතිය වී තව රටක සුළුම ජාතියක සංක්‍රමණිකයකු වී ලැබූ අත්දැකීම අංඟසම්පූර්ණ එකකි. මම Monash ගිය විට හමු වූ Jon Hinwood ජෙන්ට්ල්මන් කෙනෙකි. මගේ සුදුසුකම් පිළිගැනීම නිසා එය පහසු විය. මම Master of Engineering Science කිරීමට ඉල්ලුවෙමි. එය බයි කෝස්වර්ක් හා මයිනර් තීසිස් එකකි. වසර 1 - 2  කාලයකට සීමා වුවද මම හිතුවේ වසරකින් කර රැකියාවක් සොයා ගැනීමයි. පාඨමාලාව පටන්ගත්තේ 1991 සමර් වලය. දවල් උෂ්ණත්වය 43 C වලට ගිය විට නාහෙන් ගන්න හුස්ම වල පෝරණුවක දැනෙන රෂ්ණෙ දැනින. කාර්, දැසියන් සිටි ලංකාවේ ජීවිතය උඩුයටිකුරු වී සංක්‍රමණියන් විය. පුතාට දැඩි පීඩාවක් දැනුනත් කරගත හැකි දෙයක් නොවීය. ලැබුනු දීමනා ජීවත්වීමට ඇති වුවත් ජීවිතය ඉතාම දුක්බර විය. සුරලොව පැතු අප අපායට ආ බව තේරුම් ගත්තත් කරන්න දෙයක් නැත. ආපසු ඒමට වුවත් ඉගෙනීම සම්පූර්ණ කලයුතු විය.

උපදෙස් වලට එරෙහිව යමින් පළමු හා දෙවන සෙමිස්ටර් වල විෂයයන් හතරක් හා පහක් කර අවශ්‍ය කෝර්ස්වර්ක් සම්පූර්ණ කරගන්නට සිතුවෙමි. කරන්නට සිදුවූ නොයෙකුත් පර්යේෂණ හා ගැටළු බැලූවට එය සියදිවි නසාගැනීමකි. ලංකාවෙ මෙන් යල්පැන ගිය පාඨමාලා නොව ඒ මොහොතේ ලෝකයේ සිදුවන පර්යේෂණ ඇසුරෙන් පවා කොටස් අන්තර්ගත විය. එසේම විෂයයන් සමව සිවිල්, මිකැනිකල්, ඉලෙක්ට්‍රිකල් ක්ෂේත්‍ර වලින් තෝරාගත්තේ ලංකාවේ මෙන් සෙට් මේනු ආකාරයේ පාඨමාලා නොවූ නිසා ය. කම්පියුටර් භාවිතය හා ප්‍රෝග්‍රෑමින් බොහෝ විය. මේ වන විට විශ්ව විද්‍යාලයට ආසන්නයේ පැවති ක්ලේටන් වල කාමර දෙකේ ඵ්ලැට්/යුනිට් එකකට ආවෙමු. අවසානයේ විෂයයන් නවයෙන් ම සමත් වීමි. විශේෂ යමක් වී නම් ඒ පීඨාධිපති මහාචාරී මෙල්බර්න් ගේ විෂයය වූ Wind Engineering වලදී ය. ලොව පතල නියම සුදු ජාතිය්‍යාලෙන් පෙළුණු ඔහු හමේ පාටට ඇලර්ජික් බව දැනගත්තේ පසු කලක ය. මගෙන් ප්‍රශ්ණ අසා මට හිනාවීමට කල උත්සාහයේ කෙළවර වූයේ විභාග පත්තරේ ලකුණු සටහන් කර නොදී කාටත් සම්මාන සාමාර්ථය දීමෙනි. මුලදී මා දැඩි අපහසුතාවයට පත්වූයේ පේරා උපාධියේ අන්තර්ගතය වසර තිහ හතලිහකින් කල් පැනපු බව දැනුනු නිසා ය. පසුව සුද්දන් ඇනගන්න විට මට නිවැරදි උත්තරය දීමට මගෙන් ප්‍රශ්ණ ඇසීමෙනි. පසු ව දැන ගත්තේ ශ්‍රී ලාංකිකයන් මොහුගේ විෂයය අතහරින තැනට මොහු තල්ලු කරපු බවකි. ඔහු මෙන් උද්ධච්ඡ ආචාරී උපාධි සිසුවකුද මට ලැබ් එකේ දී හමුවිය. එදා එසේ වුවත් පසුව මට හිතුනේ මොහු අං ආපු බූරු තඩියකු ලෙසයි. එවැන්නන් ලොව පතල වීම අපේ පරිහානිය කියයි. මීට වඩා සුළු සිදුවීම් බොහෝ විය. ඒ වගේම ඉතාම ප්‍රොඵෙෂනල් මහාචාරිලා හා ආචාරිලා ඒ අතර විය.

දැන් ඇත්තේ මයිනර් තීසිස් කිරීම ය. කෙසේ හිතුනාද කිව නොහැකි වුනත්, මම ආශා කලේ control engineering ක්ෂේත්‍රයටයි. Supervisor වූයේ UK වල සරේ ප්‍රදේශයේ උපන් මහාචාරී Peter Dransfield ය. පේරාදෙණියේ දී ඔහු ලියපු පොතක් මම කියවා ඇත්තෙමි. මොහු පෙන්ෂන් යාමට ලං වූ ලොව පතල කෙනෙකි. මම කතා කල විට එකඟ විය. අන්තිමට මට වුනේ මගේ අතින්ම මාතෘකාවක් සොයාගෙන මම ම ඒක යොදා තීසිස් ලියන තැනට වැටීම ය. මයිනර් තීසිස්වල දී සුප්පා අවශ්‍ය මගපෙන්වීම කලේ නම් මට මෙය සුළු වැඩකි. අන්තිමට මම තෝරාගෙන ඇත්තේ කිසිවකු උත්සාහ නොකරන, saturated විෂයකි. එනම් අළුතෙන් කිසිවක් බිහි නොවන ක්ෂේත්‍රයකි. අදාළ ක්ෂේත්‍රයේ තිබුනු සියලු පර්යේෂණ පත්‍රිකා කියෙව්ව ද, පොටක් පෑදුනත් එය ද කවුරු හෝ කර ඇතැයි සුප්පා කියන විට සිදු වූයේ ආපසු මුලට ම ඒම ය. ඒ මදිවට ඒ පර්යේෂණ පත්‍රිකා අතරේ කිසිදු පොදු හරයක් නොවී ය. මෙය පසුව මා සමාන කලේ gambling වලට ය. දැන් වසර තුල කිරීම කෙසේ වෙතත් නොකෙරෙන තැනට තල්ලු විය. පැන යා නොහැකි නිසා දැඩි සිතෙන් උත්සාහ කලෙමි. අන්තිමට මෙතෙක් විෂයපථයේ අන්තර්ගතය පසෙක ලා මගේ ම තියරියක් ගොඩ නැගීමි. ඒ අතරේ කාලය අමතක කර තව විෂයයන් දෙකක් කලේ මගේ දැනුම පුළුල් කිරීමට ය. මම කල එක් විෂයයක, එක් Assignment එකක් වූයේ ආචාරි ඉරාන්කාරයා වසර හයක් ගතකර ආචාරී උපාධියට ගොඩ නැගූ සබඳතාවක දත්ත දී සබඳතාවය හඳුනා ගැනීමයි. කාලය සති තුනකි. ගණිතමය කොටස පිටු පහලොවක් දිගු විය. කිසිදු පොතක් හමු නොවී මම ගොඩ නැගූ ගණිතමය සබඳතාවය ඔහු වසර හයකින් ගොඩ නැගූ එකම ය. ලකුණු 15/15ක් ලැබිණි.

මා ගොඩ නැගූ control engineering තාක්ෂණය ලියා සුප්පාට දුන් විට ඔහු අන්දමන්ද විය. මම කී ගණිතමය සබඳතා ඔහුගේ හිසට උඩින් යන බව දුටිමි. ඔහු කෘතහස්ත සුද්දෙකි. දැන් බලන්නේ ඉංග්‍රීසියෙන් වාක්‍ය ලියපු ආකාරයයි. මම යොදාගත් ස්ටයිල් එක වෙනස් කර ඔහු ලියයි. මම එය edit  කර නැවත ලියූ විට ඔහු කලින් මම ලියපු ආකාරයට නැවත ලියයි. මේ අතරේ ඔහුගේ තේරුම් ගැනීමට බැරිකම මට වදයක් වූවත් හිතේ හිරවී තිබූ ගුරු භක්තිය නිසා නිහඬව මම කී දේවල් සරල කලෙමි. අන්තිමට ළදරුවකුට වුව තේරුම් ගත හැකි භාවිතා කිරීමෙන් ප්‍රථිඵල පෙන්වා දීමට simulation program කර දුන්නෙමි. එය දැක ඔහු අප දෙදෙනාගෙන් එක් කෙනෙක් stupid යයි කියා තමන්ගේ අවංකබව පෙන්වී ය. මම සඟවා ගෙන සිටි කෝපය එළියට ඇවිත් මට ඉක්මනට ප්‍රථිඵල දෙන ලෙස ඉල්ලුවෙමි. 1992 මැද ඉවරවිය යුතු ඉගෙනීම 1994 දක්වා ගියේ ගුරාගේ බැරිකම නිසා ය. ඉංග්‍රීසි අධ්‍යාපනයේ ගුරා සර්වබලධාරී ය. සමහර විට ඉංග්‍රීසි අධ්‍යාපනයේ ගුරාගේ දැනුමට එහා ගිය එකම සිසුවා මම විය හැක.

මම ගොඩ නැගූ control engineering තාක්ෂණය හඳුන්වා දීමට මම සුප්පාට කීවේ Feed-forward Control  යන වචනයයි. ඉන් අදහස් කලේ පැවති Feedback Control වලට විරුද්ධ අතට යන බව කීමයි. පසුව මේ නමින් මගේ තාක්ෂණය ලොවට ගියේ මගෙන් නොව සුප්පාගෙනි. මගේ තීසිස් දීමට පෙර එහි පිටපතක් වයසක ද්‍රවිඩ සිසුවකු වූ රාජරත්නම් ළඟ විය. මම ඇසූ විට දී ඇත්තේ මගේ සුප්පා ය. උන්ගේ බුද්ධිමය දේපළ අයිතියේ රෙදි ගැලවිනි. මම සුප්පා සමඟ research paper ලිවීම ප්‍රතික්ෂේප කලේ මෝඩකමට ඔහු කල වෙනස වැරදි නිසාය. මම එය නිවැරදි නොකිරීම ගැන අද ද සතුටු වෙමි.

මෙය ලියන කාලය ගත් විට මගේ ළදරු තාක්ෂණය ඉංජිනේරු ක්ෂේත්‍රයකි. මේ තාක්ෂණය මුල් කර ගෙන වෛද්‍ය, ගණිත, ආර්ථික, ආරක්ෂක, ගුවන් වැනි බොහෝ ක්ෂේත්‍රවල භාවිතා වන සුපිරි නිෂ්පාදන බිහි වී ඇත. ආචාර්ය උපාධි සියදහස් ගණනින් බිහිකරන නොනවතින උල්පතකි. මිලියන ගණනින් පේටන්ට් ඇති නව නිෂ්පාදන බිහිවන තාක්ෂණයකි. ලංකාවේ විද්වතුන් යයි කියාගන්නා අම්ඹරුවන් හා රාක්කවල ඇති සම්මාන නිසා අං ආපු ඔස්ට්‍රේලියාවේ සිට අනාවැකි කීමට ආපු අම්ඹරුවා මතක් වනවිට හිතෙන්නේ කෙවුළාගෙ කරේ පැළඳූ මාලයයි. මගේ තාක්ෂණය දෝෂ සහිත නිසා මම ඉන් යැපෙන්නන් ගැන කණගාටුවෙමි. එහෙත් ඒ සියල්ලන්ම මම ගැන දන්නේ නැත. සමහර ඇමෙරිකානුවන් එය ඔවුන්ගෙ දෙයක් ලෙස හුවා දැක්වූවේ උන්ගෙ ලැජ්ජානැතිකම නිසා ය. මට ද එය මගේ යයි කීමට අවශ්‍ය නැත්තේ මගේ සුප්පා එහි යෙදූ වැරදි දේ නිසා ය. මේ තාක්ෂණය ලොවට එන්නේ මොනෑෂ් වල ආචාරී උපාධිය කර බොයිං වල වැඩකල ද්‍රවිඩයකු මගේ තීසිස් එක අගැයූ තුන්කට්ටුවේ එකකු ලෙස ලැබූ තීසිස් පිටපත හරහා ය. පසුව සුප්පාගේ සිසුන් හරහා ද ගියා. තීසිස් විශ්වවිද්‍යාලය සතු දෙයකි. එය දුටු දෙමළෙකු කැන්බරා වල Soft Sensing and Parameter Estimation ලෙස විෂයයක් ගොඩ නැගී ය. අද ලොව පුරා බිහිවෙන මිනිසුන් රහිතව ක්‍රියා කරන  නා නා ප්‍රකාර නිෂ්පාදන වල වටිනාම තාක්ෂණය එයයි. එය නොවී නම් තවමත් මිනිස් මොලය මුල් තැන ගෙන වැඩකරන තාක්ෂණය තුල පල් වෙමු. එහෙත් මගේ අවසරයෙන් තොරව භාවිත කරන තාක්ෂණය තුල භයානක පැත්තක් ඇත. සොරා ගෙන තමන්ගෙ කරගන්න උන්ට එහි ආදීනව කියාදෙන ආකාරය අපූරුයි. ඊට එහා කතා නොකරමි. ළදරු වර්ෂන් මෙසේ නම් මගේ ඔරිජිනල් වර්ෂන් කෙබඳු වේදැයි සිතීම ඔබට භාරයි. වුන දේවල් එසේ වීම ගැන සතුටු වෙමි. පසුව මේ ගැන නැවත කතා කරමි.

මේ වන විට පුතා සිංහලෙන් අහන දේට පවා උත්තර දුන්නේ ඉංග්‍රීසියෙනි. මගේ ක්‍රියා නිසා ඔහුගේ උරුමය මියයාමට ඉඩ දීම අපහසු විය. එසේම ආපසු ලංකාවට යාමට හිත දැඩි විය. චන්ද්‍රිකා බලයට ඒමත් සමඟ බයියකු ලෙස ද ආපහු ඒමට සිත් විය. ඒ මන්නාරම් ද්‍රෝණියේ තෙල් සෙවීමට මොනෑෂ් වලදී හැදෑරූ විෂය දැනුම භාවිතා කිරීමට ය. ඒ විෂයය offshore oil exploration, development හා offshore structures design, construction and installation ගැන ක්ෂේත්‍රයේ නියුතු අය යොදාගෙන කල ප්‍රායෝගික එකකි. එසේම මේ විෂයයේ, මලකෑම ගැන ගොඩ නැගූ තියරි අන්තිමේදී ඔක්සිජන් තියෙන නිසා මල නොකන බව පැවසීම නිසා, වැල යන අතට මැස්ස ගසන බටහිර විජ්ජාව ගැන තිබූ විශ්වායේ බිඳ වැටීම ඇරඹිනි. සරත් විතානට කතා කර මම නැවත එන බව පවසා උදව් කරන බවට සහතිකයක් ගතිමි. ඒ පරණ හිතවත්කම නිසා ය. උපාධි ප්‍රදානෝත්සවය අවසන් වී දින කිහිපයකට පසු ලංකාවට ආවේ අතේ ඉතා සුළු මුදලක් තබාගෙන ය. ඒ දෙදෙනාටම රැකියාව ලැබෙන බව සිතූ නිසා ය.

1994 December - 1997 April

නැවත ලංකාවට ආ විට මුලින් ම පුතාට සිංහල හෝඩියේ පටන් සිංහල ඉගැන්නුවෙමු. මට රැකියාව දීමට විතාන අදිමදි කලේ ය. ඊට බලපෑවේ සමරවික්‍රම ය. පසුව තේරුනේ ඔවුන්ගේ සිවිල් බලය රැකගැනීමට බවයි. මම දේශපාලන බලයෙන් කොලොන්නාවට ආවෙමි. මට ඕන වුනේ තෙල් ගවේෂණය කිරීම වුවත් සංස්ථාවේ අපතයන්ට කිසිම වුවමනාවක් නොවී ය. විතාන මට අළුතෙන් Engineering Inspection Dept එකක් අරඹන ලෙස කියා වෙන තැනක් දුන්නත් ඒ තැන අයිති ඇග්‍රෝකෙමිකල් මැනේජර් සුනඛයා මගේ ඇඟට ගොඩ වුනේ ඒක උගේ බූදලය ලෙස සිතාය. විතානයා ඒක විසඳුවත් මම ඌට දැන් ගරු කරන්නේ නැත. ඒ මේ පාහර බල්ලා උගේ ගජයා සමඟ මගේ අස්වීම සමඟ ආ යාන්ත්‍රික ඉංජිනේරුවාට කල කරදර නිසා ය. පිනට තනතුරු ලැබුනා යයි සිතූ විතාන ද උගේ ගජයා වූ සමරවික්‍රම ද වෘත්තිකයන් නොව තම තනතුරු රැකගන්න ඕනම කෙනෙකුට ඕනම අපරාධයක් කරන සක්කිලි බව ඒත්තු ගියා. වරක් මීටිමකදී මේකෙ ඉන්න මැනේජර්ලාට කකුල් දෙකට වඩා ඇතැයි කීවේ කෝපය නිසා ය. දේශපාලන බලය සමඟ කී නිසා ඔවුන් නිහඬව අසා සිටියහ. මා ඈත් කලේ ද උන්ගේ තනතුරු රැකගැනීමට බව පසුව තේරුම් ගතිමි. එහෙත් අළුත් අංශය යටතේ මගේ බලය සීමා ඉක්මවා ගියේ ඒ තුලින් ඉංජිනේරු වැඩ අධීක්ෂණය කල නිසා ය.

භාරිට රැකියාව නොලැබුනේ නයිලෝන් එකේ උන් උද්ඝෝෂණ කරන අතරේ එය ප්‍රශ්ණයක් වේ යයි සිතූ නිසා ය. සභාපති වූයේ අනිල් ඔබේසේකර ය. පුතාට පාසලක් සොයාගැනීමට අපහසු විය. එයට ද දේශපාලන බලපෑම් යෙදීමට සිදුවිය. පළමු ව කෝට්ටෙ ජනාධිපතියටත් දෙවනුව මරදානේ ආනන්දෙටත් දැමුවේ එසේ ය. මේ අතරේ අපි කරමු යයි කට දමා ආනන්දෙ බිල්ඩිමක පහලමාලය ඉදි කිරීමට මට සිදුවිය. ඒ සඳහා ගමෙන් කාර්යමණ්ඩලය යොදා ගතිමි.

සංස්ථාවේ අළුත් අංශයට තිහක් පමණ බඳවා ගත්තේ වැඩ කිරීමට කැමතියි කී අයගෙන් පමණි. මේ කාලයේ යාපනය ප්‍රදේශය අල්ලාගෙන තෙල් සැපයීම කඩිනමින් කිරීමට අවශ්‍ය තෙල් ටැංකි නිපදවීමට ගත් ක්‍රියාමග නිසා සියළු අදාළ අංශවල වගකීම මට ගැනීමට සිදුවිය. ඒ නිපද වූ ටැංකි ප්‍රමාණය ඔවුන්ට දරාගත නොහැකි වූ නිසා ය. අප කල ටැංකි ටෙස්ට්ස් හමුවේ හදපු උන් සැඟවීම නිසා උන්ගේ අනියත බියෙන් රැකියාව පවා අහිමිවිය. එසේ කලින් නොකල බව හෙලිවීම සමඟ අලි ඔළුවක් තිබූ මාර්කටින් DGM ගේ රැකියාව පවා අහිමිවන තැනට පත් වූ නිසා සුනඛ පෝතකයකු සේ වී ඉංජීනේරුවන්ට තග දැමීම නතර විය.

මේ කාලය පෞද්ගළික ජීවිතයේ අමිහිරිම කාලයකි. ඔස්ට්‍රේලියාවෙ මෙන් පහසුකම් අහිමි වූවකි. තවත් නොයෙකුත් බාහිර ප්‍රශ්ණ නිසා නැවත රට හැර දා යාමට තීරණය කලෙමි. මෙය ද නොපිළිගත් පරණ අනාවැකියක් සැබෑවීමකි. ආපසු ආවත් නැවත යනවා යයි කියා තිබිනි. ටිකට් වලට සල්ලි ඉල්ලාගත්තේ ඔස්ට්‍රේලියාවේ යහළුවකුගෙනි. ආනන්දෙ වැඩට අතේ තිබුනු සල්ලි වියදම් විය. මට රුපියල් ලක්ෂයක් දුන්නා කියා නිවිදුහල්පති කීවද මගේ බැංකු ගිනුමේ එය නැත. අප ඔස්ට්‍රේලියාවට ගොස් සති කිහිපයකට පසු ඔහුගේ වැඩ තහනම් වූවා යයි ඇසුවෙමු. මේ වන විට පුතාට ඉංග්‍රීසි වචන පවා අමතක වී තිබුනි. මෙවර අප ගියේ සිඩ්නි වලටයි. මෙල්බර්න් ඔස්ට්‍රේලියාවේ අපායයි. අද ද පිළිකුල් කරමි. මුලින්ම සිඩ්නි නැවතුනා නම් ජීවිතය මීට වඩා සුන්දර වන බවත් කතාව වෙනස් වීමටත් ඉඩ තිබුනා. ආපසු හැරී බැලූ විට, එසේ නොවුනේ මිනිසුන් මුහුණ දෙන හැම තත්වයකම අන්තයට මා මුහුණ දිය යුතුය යන උපතින් ලද රටාව නිසා යයි දනිමි. එතරම් දුකක් කරදරයක් වෙන කිසිවකුට දරාගත නොහැක. මම තනිබර ගත් නිසා භාරිට හා පුතුට නොදැනුනා වැනිය. කාරය අහිමි වුවත් පුතා ගියේ මගේ කරේ නිසා ඔහුට පාඩුවක් නොවී යයි සිතමි. ජඩයන් පිරි ලොවක උන් කරන අපරාධ නිසා මිනිසුන්ට දැරීමට වන දුක් ගැහැට අත්දැකීමෙන් මම මනාව හඳුනමි.

 1997 April - 1998

New South Wales ප්‍රාන්තය ප්‍රථම කන්වික්ට් කොළණිය මෙන් ම දැන් වැඩිම multi-cultural ප්‍රාන්තයයි. සුද්දාගේ ජාතිය්‍යාලය සුවිශේෂ කොටස්වලට සීමා වුවත් පාර තොටේ යන කොට නිදහස ඇත. ඒ අතින් ශාපලත් වික්ටෝරියා ප්‍රාන්තය සංවිධානාත්මකව හදපු ප්‍රාන්තයකි. සාපේක්ෂව සුරපුර හා අපාය වැනි ය. New South Wales ප්‍රාන්ත රජය මගින් සංක්‍රමණිකයන් සඳහා සුවිශේෂ වැඩ සටහන් විය. අප වික්ටෝරියා ගිය සමයේ නිව්සවුත්වේල්ස්වල සිටි රැකියා විරහිත ඉංජිනේරුවන් කාටත් ප්‍රාන්ත රජයෙන් රැකියා හිමි වූ නිසා ජීවිතය වෙනස් විය. ඔස්ට්‍රේලියාවේ ජීවිතය සුරලොවත් අපායත් අතර දෝලනය වන්නේ රැකියාවක් ඇති ද නැති ද යන්න අනුවයි. එහෙත් මුල් කාලයේ ලැබූ අත්දැකීමෙන් මම පාඩමක් ඉගෙන ගත් නිසා අද යහතින් සිටිමි. ඉස්සෙල්ලා අල්ලන මාළු කුණු වන සේ, මුලින් රැකියාවලට ගිය අය යථාර්තය දැක්කේ වයසට ගිය පසු ය. වහලුන් ලෙස වයසක උන්ට රැකියා ලබා ගැනීම අපහසු ය. එසේ රැකියා අහිමි වූ විට ඉතිරිකරගත් සියල්ල දියවී යන තුරු රජයේ පිහිටක් නැත. සියල්ල එක ජීවිත කාලයකට කොටුකල විශ්වාසය තුල ගිලෙන සොරුන් මංකොල්ලකාරයන් දරුවනට උරුම කරන්නෙ උන් මෙන් ම ජීවිතය බිංදුවෙන් පටන් ගැනීම ය. ඉංග්‍රීසි කොළණියක් වන ලංකාව හිඟමන් යදිමින් ආ අහිගුන්ටිකයන් අතට පාලනය ගිය විට අන්තිම ඵලය මේ ලියන මොහොතේ ස්වරූපයෙන් පිළිබිඹු වේ. ඔස්ට්‍රේලියානු ඉංග්‍රීසි කොළණිය  ඉංග්‍රීසි උරුමය ඇති උන් හරහා පාලනය වීම නිසා උදාවන තාත්වික පාලනය කාලාණුරූපීව වෙනස් වේ.

අප මුලින් ම ගියේ පැරමැටා ආසන්නයේ සිටි මිතුරු ලාංකික නිවසකට ය. ගමන් මහන්සිය, ජෙට් ලෑග් නිසා හොඳටම නිදා ගතිමු. සැලකීම මෙල්බර්න් වලටත් වඩා බාල වූයේ වියදමට සරිලන ඉපැයීමක් නොවූ නිසා යයි සිතමි. ඉක්මනින් කුලියට තැනක් සොයාගත යුතු විය. භාරි සමඟ පුතා තබා තනියම පැරමැතා නගරයේ රියල් එස්ටේට් ඒජන්ට්ලා හමු වුවද ඔවුන් කුලියට දීමට අදි මදි කලේ රැකියාවක් නැතිව අළුතින් ආපු නිසා හා සමහරුන්ගේ ජාතිය්‍යාලය නිසා ය. ශ්‍රී ලාංකික සංක්‍රමණිකයන් හා ඉන්දියානුවන් පිරිසිදුකම ගැන ප්‍රසාදයක් නැති කොටසකි. එය ද බලපෑවා. එහෙත් එක තැනකදී මුණ ගැසුණු ජෝන් මට ඉතාම කුළුපගව සලකා හිස් වූ කාමර දෙකේ තට්ටු නිවසක් හය මසක ලීස් සඳහා දුන්නේ ය. එවෙලෙම මුදල් තැන්පත් කර යතුර භාරගතිමි. එය පැරමටා ප්‍රයිමරි පාසල ළඟ චාර්ල්ස් ස්ට්‍රීට් වල පිහිටා තිබුනි. ජෝන් නොවන්නට තැනක් තනිවම සොයා ගැනීම හාස්කමක් වනු ඇත. අපි ඒ තැනට එදාම ආවෙමු. නිදාගත්තේ කාපට් කර තිබූ බිම මත ය. ඔස්ට්‍රේලියාවේ ක්‍රිස්තියානි ආගමට සම්බන්ධ චැරිටි හරහා අප වැනි අයට ක්ෂණිකව, භාවිතා කල ගෘහභාණ්ඩ නොමිලේ දෙන නිසා  ජීවිතය පහසු විය. මෙහි සිට රැකියා සඳහා ඉල්ලුම් කලෙමි. ඩිසයින් ඉන්ජිනියර් ලෙස සෝන්ඩර්ස් ඉන්ටර්නැෂනල් නම් තෙල් ටැංකි හදන කම්පැනියේ ඉන්ටර්වීව් සමත් වී රැකියාවට ගියෙමි. වැඩ ලංකාවටත් වඩා අවුල් විය. අනාගෙන නාගෙන වැඩ කරන තැනකි. දින කිහිපයකින් මට රැකියාව තිත්ත විය. අස්වීම ඔස්ට්‍රේලියාවේ නොකරන දෙයකි. ඒ තරමට මිනිසුන්ට රැකියාව වටී. මට ලංකාවේ රැකියාව මීට වඩා වටී. ටිම් හමුවී මගේ රැකියාව සමාප්ත කරන ලෙස දැන්වීමි. එය සැබෑ වූයේ මාස තුනකට පසු ය. වහලකු ලෙස කල මුල් රැකියාව එසේ නිම කලෙමි.

 සංක්‍රමණිකයන්ට ප්‍රාන්ත රජය බොහෝ පහසුකම් දුන්නේ සංක්‍රමණිකයන් සේවයේ යොදවා වීම නිසා ඉන් ප්‍රයෝජන බොහෝ විය. රැකියා නැති අතිරික්තයක් නඩත්තු කරන රටක එය එසේ කරන්නේ ඇයි කියා දන්න උන් මට හමුවී නැත. සියල්ල luck හෝ chance එකට භාරදෙන සූදුකාරයන් (සුරයන්, චොරයන්, චෞරයන්) පිරි සමාජයක, දෙමව්පියන්ගෙන් ඉටුවිය යුතු වගකීම් නොවන විට, ඒ වගේ ම දෙමව්පියන් පාලකයාගේ නියෝජිතයන් වූ විට, උපදින අතිබහුතරය තෝරාගන්නේ තමන් යොමුකරන දිසාවයි. පාලකයා තම පවුල සදාකාලික සැප විඳිමින් අතිබහුතරයේ ජීවත්වීමේ අයිතිය ඔවුන්ට අහිමිකර දාසයන් ලෙස ඉපදී මිය යන සමාජයක් ගත් කල, ආරම්භය ලැබෙන්නේ අධ්‍යාපනයෙනි. කාට හෝ රැකියාවක් කර ජීවත්වන වහලකු බිහිකිරීම අතිසාර්ථක ය. වෙනත් මගක යන්නන්ට කිසිදු සහනයක් නොදෙන රටක, එවැන්නන් අපරාධකාරයන් ලෙස සලකා රාජ්‍යපාතාලය යොදවා හිර කර වදහිංසා පමුණුවා අකර්මණ්‍ය කරයි. ඒ පසුබිම තුල, ඇඳිය යුතු තම ඇඳුම් පැළඳුම් මෙන් ම කරන කියන දේවල් ද ඉල්ලුම් කරන ආකාරය ද පුහුණු කරන සේවා දායකයන් ඇත. එවැනි Skillmax නම් සේවාව හරහා ICI (Orica) වල මාස කිහිපයක් සේවය කලෙමි. මෙය ලියන මොහොතේ මුහුණු ආවරණ පැළඳ ජීවිත රැකගන්න දරණ උත්සාහයට සාපේක්ෂව මරණය සියදහස් ගුණයකින් අත වනන ක්ලෝරීන් නිෂ්පාදනාගාරයකට සම්බන්ධ වී එය ෂට්ඩව්න් කිරීමේ වැඩ සටහන සැකසුවෙමි. මෙය පැය 72ක් තුල නිම කල යුතු කාර්යයකි. ඊට වඩා කල් ගතහොත් එහි වටිනාම උපාංඟ සදහටම අක්‍රීය වේ. මෙය මරුවා සමඟ කරන සෙල්ලමකි. නිෂ්පාදන ක්‍රියාවලිය නොනවතා කරන සැකසුම තුල අඩුළුහුඩුකම් තිබුනොත් විෂ ක්ලෝරීන් වාතයට මුසු වී බොහෝ අනතුරුදායක වේ. සේවයේ නියුතු උන් පවා ඉවත් කරමින් සිටි ආයතනයක් ලෙස මට රැකියාවක් ලබා ගැනීමට අවස්ථාවක් නොතිබුන ද කර්මාන්තයක් ලෙස එහි ගත කල කාලය තුල ලබාගත් දැනුම වෙනත් කිසිදු තැනක ලබාගත නොහැක. එතරම් දරුණු රසායනික සමඟ ගැටෙන පරිසරයක වැඩ කිරීම පවා උන්මත්තයකු මිස මම වැනි කෙනෙක් තෝරා නොගනී. එසේම ජාතිය්‍යාලය උතුරා යන පසුබිමක වැඩ කල නොහැක. අවසන් දිනයේ ජෙඵ් ඵෙරී මා ගැන කියමින් මම නොසිටියා නම් එම කාර්යය සාර්ථකව කල නොහැකි යයි කී විට එතෙක් මායිම් නොකල හැම එකාම ගරුසරු ඇතුව මට සැලකූහ.

Skillmax වල සේවය සැපයූ කෝල්ස් ඉන්දියන් කාරයකු බැඳසිටි ගැහැණියක් නිසා සංස්කෘතික ගැටුම් ගැන බොහෝ දේ තේරුම් ගත හැකි විය. කැන්බරාවල ඵෙඩරල් ආණ්ඩුවේ Dept of Transport and Regional Services වල Client Engineer ලෙස යැවූ අයදුම්පතට ඇය බොහෝ උදව් කලේ ය. ජෙඵ් ඵෙරී  ද උදව් කලේ ය. අන්තිමට එම තනතුර මට ලැබී ඔස්ට්‍රේලියාවේ අගනුවර වන කැන්බෙරා යාමට තීරණය කලෙමි. ඊ ළඟ කොටසේ එතැනින් පටන් ගනිමි. ලංකාවේ නාගරිකව වසන ඉන්දියානු අහිගුන්ටික සමාජය තුල ගතකල කාලයේ උචිත ලෙස නම වෙනස් කල ආකාරයට ඔස්ට්‍රේලියානු කොළණියේ ජාතිය්‍යාලයට උචිත ලෙස නම ද වෙනස් කලමි. බොහෝ චීන සංක්‍රමණිකයන් ද එලෙස අළුත් නම් ගනිති. මේ වන විට උච්චාරණය ද වෙනස් වූ නිසා රැකියාවක් ලැබීමේ සම්භාවිතාව ඉහල ගියා. බොහෝ අත්දැකීම් සටහන් නොකලේ කාලය ඉතුරු කරගැනීමටයි. එසේම නොපවසන දෑ එලෙසම යටපත් කලෙමි. මේ සියලූ ම අත්දැකීම් හරහා ජීවත්වීමට හදපු සියලු බාධා හිරහැර කරදර හඳුනා ගැනීම අවසානයේ අනාගතය තීරණය කරන අත්තිවාරම වනු ඇත.

 



 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.