Saturday, 11 February 2017

තා, පුතා, මහතා, අවතා, සතා, කතා ....

තාක්ෂණික බිඳවැටීම් හා අනෙකුත් හේතූන් නිසා ඉතිරි කොටස් වල වීඩියෝ පොදු මාධ්‍ය හරහා විකාශණය කිරීම නවතා දැමීමට සිදු වුනා. බොහෝ විට ඉතිරි කොටස් සිංහලයන් අත පමණක් දීම අභිප්‍රායයි. දැනට මුදා හැර ඇති තොයරතුරු ප්‍රගුණ කල අයට මේ සඳහා වරම් ඇත.

අද දාපු ලිපිය මුහුණු පොතේ සිංහල අරම - ඇඩ්මින් නැත යන කණ්ඩායමේ මා දාපු එකකින් උපුටා ගත්තකි.
....................

 සිංහලයන් මානව ඉතිහාසය පටන් ගත් දින සිට ගොඩ නැගූ උරුමයට හිමිකම් කියන ජාතියකි. වෙනත් ජාතීන් සතුව ඇත්තේ භාගික කොටස් පමණි. මෙම ප්‍රකාශය එක් එක් ජාතියෙ උරුමය තුලින් තහවුරු වේ.

සිංහලයන්ගේ මෙකී උරුමයේ මුල් තැන ගන්නේ ඔවුන් ගොඩ නැගූ දැනුමෙනි. එය පොතක් යයි සිතීම විහිළුවකි. සැබැවින් ම මේ දැනුම භාවිතයෙන් රැකෙන්නකි. අපි එය දන්නේ එදිනෙදා භාවිතා කරන සිංහල භාෂාව ලෙස ය. එහෙත් කී දෙනෙක් තමන් කතා කරන වචන පසුපස ඇති දැනුම හා ඉතිහාසය දන්නවා ද?

මෙතෙක් කල් මුලා වූ ජාතියක් ලෙස සිංහල යන වචනයේ පසුපස ඇති දැනුම හා ඉතිහාසය අප දුටුවේ, ඉන්දියාවේ සිට මිෂනාරී වැඩට ආ අඝෝරී සාධු කෙනෙකු වන මහනාමන් නම් ඉන්දීය තමිලයාගෙ විග්‍රහයට අනුවයි. එය නොදන්නා ජාතියක් ගැන ඉබාගාතේ යන යාචකයෙක් කී පබැදුමක් වීම ලැජ්ජාවට හේතු වේ. කලින් කී ලෙස, මෙම වචනයේ සැබෑ අරුතත් ඒ පසුපස ඇති දීර්ඝ ඉතිහාසයත් දැන සිංහලයෙක් යයි හඳුන්වාගැනීම අප සහජයෙන් පෙන්වන අභිමානයට මුල් වේ.

අද කතා කරන්නේ තවත් සිංහල වචන කීපයක් ගැනයි. සිංහලයෙක් වීමට තම භාෂාව මනාව ප්‍රගුණ කල යුතු ය. අඩු තරමින් දිනකට එක වචනයක හෝ සැබෑ අරුතත් ඒ පසුපස ඇති දීර්ඝ ඉතිහාසයත් තේරුම් ගත් විට, අප අතරට වැද භාෂාව වනසන යාචකයන්ගේ සැබෑ ස්වරූපය තේරුම් ගැනීමට දායක වේ.

"තා, පුතා, මහතා, අවතා, සතා, කතා ...." යන වචන සමූහය ගත් කල සිංහල භාෂාවට ම ආවේණික එකිනෙකට බැඳුණු වචන රටාවක් ලෙස මුළු භාෂාව ම දිස් වේ. එවිට පර වචන කුණුකසල සේ වෙන් වේ.

ඉහත වචන වල ප්‍රධාන ශබ්දය වන තා,මනුසතා තිරිසන් යුගයේ කල ශබ්දයකි. අද ද මේ ශබ්දය අතදරුවන් නගන හඬකි. එනම් සිංහල පටන් ගන්නෙ එතැනින් ය.

"තා" යනු තෝ (Thou >>> you) හෙවත් ගතක් ඇත්තා සේ අරුත් දේ. මෙය ද මුල් වචන කිහිපයකින් එකකි. අද සමහර ආගමිකයන් මෙය නුසුදුසු වචනයක් ලෙස බැහැර කරන්නේ ද, මෙම වචනය තුල ගැබ් වූ ප්‍රෞඪත්වය හමුවේ උන්ගෙ හිත් කීරි ගැසෙන නිසා ය. සුදුසු තැන මේ වචනය භාවිතා කිරීමට සිංහලයන් පැකිලිය යුතු නැත. මෙහි අනෙක් වචනය "තී" වේ.

"පුතා" යන්න "පුංචි තෝ" යන දෙකේ එකතුවයි. ගතෙන් පුංචි එකා යයි කියමු. අද මෙය දෙමව්පියන් තම පිරිමි දරුවාට අමතන වචනයයි. මේ තුල සිංහල ජාතිය පිරිමිකම මුල් වූ ජාතියක් බව කියයි. වෙනත් ජාතීන් හා සැසඳූ විට සිංහල ගැහැණිය ද ළඳ බොළඳ කතක් (ක"ත") නොව අවශ්‍ය තැන හැඩි දැඩි බවක් (පිරිමි බවක්) පෙන්වයි.

"මහතා" යන්න මහ තෝ වේ. විශාල ශරීරයක් ඇති එකා යන අදහස දේ. කැලෑවේදී එවැනි ශරීරයක් ඇත්තා මුල් තැන ගනී. අද ද මේ වචනය එම අරුත ම දේ.

"අවතා" යන්න මට ඉතා වැදගත් වූ වචනයයි. සැබැවින් ම මේ ලිපිය දාන්නේ ද එය වැදගත් වූ නිසයි. අද මේ වචනය දන්න අය මට හමුවී නැත. මෙතරම් වැදගත් වචනයක් එසේ පසුබෑම අපේ බිඳවැටීම කියයි. "අවතා" යන්න සැඟවුනු හෝ පසුපසින් සිටින තා ලෙස අරුත් දේ. එනම් තා (ගත) පිටුපසින් සිටින තා, "අවතා" ලෙස ගැනේ. අව හඳ, අව පස, අව යව, අව කැපෙන යන වචන භාවිතය තුලින් "අව" යන්න ගැන අරුත උකහා ගත හැක.

"අවතා" ගැන අසා නැතත්, එහි පසු කාලීන වචනය වන "අවතා"රය ඔබ අසා ඇතත්, තේරුම නොදන්නා බව ස්ථීර ය. -රය වැනි කොටස් එකතු කර වචන දිගු කර ඒකීයත්වය දීම පසුව බිහි වූ සිංහල සම්ප්‍රදායකි.

සැබැවින් ම "අවතා"රය යනු "තාට පිටුපසින් සිටින තා" ලෙස ගත හැක. මෙය දෙදෙනෙකු එකට එකතු වී සිටින බවක් කියයි. ඔබ නොදන්නා මේ වචන පිටුපස ඇති දැනුම කොතරම් ඉහල ද යන්න තේරෙන්නේ, ජීවය යනු මොන වගේ දෙයක් දැයි කවදා හෝ ඔබ දැනගත් දිනයේ දී ය.

ඔබ මම ඇතුළු සියලු ජීවීන් ගත් කල ඒ තුල ශරීර දෙකක් ඇත. එකක් දෙමව්පියන්ගෙන් ලැබෙන ශරීරයයි ("තා"). අනෙක අපේ සැබෑ අනන්‍යබව, එනම් අප දෙමව්පියන්ගෙන් වෙන් කරන ශරීරය ("අවතා"රය) වේ. ඔබ බුධකමෙන් මුහුකුරා ගිය කලෙක, "තා" යනු අප අවට පරිසරයට අයත් ද්‍රව්‍ය එකතුකර තැනුවක් බවත්, "අවතා"රය යනු මේ ද්‍රව්‍ය වලින් නොව ඊටම ආවේණික වෙනත් පරිසරයක ඇති ද්‍රව්‍ය එකතුකර තැනුවක් බවත් ප්‍රත්‍යයක්ෂ වනු ඇත.

අදට උචිත වචන වලින් කියනවා නම්, ජීවීන් වන අප, මේ විශ්වයේ ඇති ද්‍රව්‍ය එකතුකර තැනූ "තා"රයකින් හා තවත් විශ්වයක ඇති ද්‍රව්‍ය එකතුකර තැනූ "අවතා"රයකින් සමන්විත බවයි. මෙය ඔබ කරකවා අතහැරියා විය හැක. එය එසේ වුවත් ඔබේ ඉපැරණි නෑයන් ඒ තරම් විශිෂ්ට දැනුමකට උරුමකම් පෑ ජාතියක් වීම ගැන ආඩම්බර විය යුතුයි.

යම් දිනක ඔබේ සැබෑ අනන්‍යතාවය යනු "අවතා"රය බවත්, ඒ තුලින් බැලීමට තරම් දක්ෂ වූ විට, සැබෑව ඒ අයුරින් ම දකින බවත් මගේ විශ්වාසයි. ඔබේ "අවතා"රය යනු කිසිදා බිඳ නොවැටෙන ඔබේ සැබෑ ස්වරූපය ලෙස දකින විට ඔබ මුහුණ දෙන අභියෝග සුළු කොට තකනු ඇත.

"සතා, කතා ...." ගැන පැවසීම ඔබට භාරයි...

පසුව පැහැදිළි කිරීමක්:
ප්‍රශ්ණය:- මේ සියලුම වචන් සන්ස්කෘත සහ ඉන්දීය සම්බවයක් ඇති වචන නේද?

පැහැදිළි කිරීම:- මේවා ඔක්කොම සිංහලයන්ගෙ වචන. ඒවා මම කිව්වා වගෙ භාෂාවෙ කොටස්.

අනෙක් සතුන්ට වගේම මිනිසුන්ටත් ස්වාභාවික භාෂාවක් ශබ්ද වැලක් තියෙනවා. මේ වචන එන්නෙ ඉන් එකක් යොදා ගැනීමෙන්.

අද සිංහල කියා ගන්න ඉන්දියාවෙන් ආපු යාචකයන් කරන මුලාව නිසා සිංහලයන් හිතන්න පුරුදු වෙලා තියෙනවා තමනුත් ආවේ ඉන්දියාවෙන් කියලා. ඒ විතරක් නොවෙයි සිංහල භාෂාව හැදුනෙත් ඔය දෙමළ පාලි සංන්ස්ක්‍රිට් හින්දි වලින් කියන මතය අපේ ඔළුවට රිංඟවලා. මේක කරන්නෙ ලමා කාලේ. අපි ගෙඩිය පිටින් ගිලිනවා.

උදාහරණ ගතහොත්, බුද්ධ කියන්නෙ දෙමළ වචනයක්. ඒක එන්නෙ බුධ් කියන හින්දි වචනෙන්. බුධ කියන සිංහල වචනෙ තමයි හින්දියට ගිහින් බුධ් වුනේ. මේ වගේ හැම වචනයක් ම සිංහලෙන් ඒ භාෂාවලට ගිය ඒවා.

ඔය සංස්ක්‍රිට්, හින්දි, පාලි, දෙමළ කියන වචනත් සිංහල වචන වලින් හැදිච්ච සිංහලෙන් විතරක් අරුත් දෙන වචන වැලක්. තේරුම සොයා බලන්න.

2 comments:

  1. අදයි මේ බ්ලොග් එක දැක්කේ. ඔබ තුමාගේ මේ ලිපිය වටිනවා. ඇත්තටම සිංහල භාෂාව ගැන ලියැවෙන මෙවන් ලිපි කැමැත්තෙන් බලනවා. සිංහල වචනවල තේරුම දැනගැනීමට ඇති පොත් කීපයක්ගැන ඔබතුමාට කියන්න පුලුවන්ද ? ස්තූතියි.

    ජයවේවා!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. මම සිංහල භාෂාව ගැන විශේෂ අවධානය යොමු කලේ මීට කාලෙකට පෙර කියන කෙනා කියන දේ එලෙසම අසන කෙනා තේරුම් ගන්න ආකාරයට අළුත් භාෂාවක් බිහි කිරීමට උත්සාහ කරන කොට ලබපු අත්දැකීමෙන්. ඒක වුනේ වසර තුනක් විතර ඉංග්‍රීසි බසින් මම ලියපු රචනයක් පහදා දීමට කල අසාර්ථක උත්සාහය නිසයි. එහෙම ගොඩ නගපු අළුත් භාෂාව සිංහලට සමාන වීම අපූරු අත් දැකීමක්.

      මම දන්න තරමින් පොත් නැහැ. තිබුනත් ඒවා තනි මතයක්. තවම සම්මතයක් ගොඩ නැගිලා නැහැ. අපට භාෂාව අවශ්‍ය වෙන්නෙ තව කෙනෙකුට කියන්නයි. ඒත් තනිවම අප අවට ඇති ලෝකය ඒ අයුරින් ම දැනගන්න පුළුවන්නම්, තියෙන ස්වාභාවික සබඳතා අපි හදන වචනවලින් පෙන්විය හැකිනම්, ඒ තුලින් සිංහල භාෂාව වගේ එකක් හැදෙනවා. ඒ තුලින් සිංහල වචන වල ඇති අරුත් වගේම වචන අතර සබඳතා දකින්න පුළුවන්. මම හිතන්නෙ අප අවට තියෙන පරිසරය හා ඒ තුල නියෝජනය වෙන දේවල් හා එකිනෙක අතර ඇති සබඳතා තමයි හොඳම පොත.

      Delete