Tuesday 17 February 2015

මිනිසුන් ඇතුළු ජීවීන් බිහි වී ඇති ආකාරය කියන තාරය හා අවතාරය ගැන තවත් වැඩිදුර විස්තර කිරීමක්

මේක සිංහල අය අතර ඉන්න සුළු පිරිසකට වැදගත් විය හැකි රචනාවක්. පරෙස්සමෙන් කියවන්න>>>>>>>>>>>......

ප්‍රශ්ණය: තාරය නැති අවතාරය පමණක් ඇති පිරිස ගැන ලියපු ලිපි නැද්ද?

මේ ගැන විස්තර අර බ්ලොග් ලිපි වල තියෙනවා. සරලව අරුත් දුන්නොත් තාරය කියන්නෙ ගත හා අවතාරය කියන්නෙ හිත ලෙස අප තුලින්ම හඳුනාගන්න පුළුවන්. තාරය (ගත) හඳුනා ගන්න ලේසියි. ඒත් තාරයක් තිබූ පමණින් අවතාරයක් (හිතක්) තියෙනවා කියලා කියන්න බැහැ. ඊට හේතුව පැවැත්ම තහවුරු කිරීමට අණුපිටපත් සැකසීමක් (DUPLICATION) වෙනවා. මේ සියල්ලම එක අවතාරයකින් පාලනය වෙන්නෙ. අනුන්ගෙ ගොදුරු ලෙස මෙම අණුපිටපත් බිලි දී ජීවිතය රකිනවා. මේකෙ සරලම එක තමයි වල්ගය දී දිවි ගලවා ගැනීම. මෙම ගැලපීම හැසිරෙන ආකාරයෙන් කියන්න පුළුවන්. ඒ කොටස් හැසිරෙන්නෙ තව කෙනෙක් ජීවත් කරවන්න. තමන්ට කියලා ආවේණික හැසිරීමක් නැහැ. මේ සියල්ල අපේ පරිසරයෙ බහුලව පවතින එකක්.

ඔබ ඇසූ තාරය නැති අවතාරය පමණක් ඇති පිරිස ගැන කියනවා නම්, අවතාර තියෙන අපි ඔක්කොටම තාරය නැතිව ඉන්න වෙනවා. තාරය කියන්නෙ වෙන දෙන්නෙක් දෙන එකක්. එහෙම දෙන්නෙක් නැති වුනොත් අපට වේළි වේළි ඉන්න වෙනවා. ඒ වගේම ඉපදීම අහිමි වූ කොටස් අවතාරයෙන් ඉන්නවා. මනුෂ්‍යකම පිළිකුල් කරන බෞද්ධයන් වැනි අය මේ විදියට ඉන්නවා. බෞද්ධ ජනගහණය අඩු වෙන්නෙ මේ නිසයි. බහුතරය සොහොන්පල් (පන්සල්, දාගැබ්) අවට හිරවෙලා ඉන්නවා. මල පෙරේතයන් (දැඩි පෙරේතකම නිසා තාරික නෑකම් නැති උන්), කුම්භාණ්ඩයන් (කම්මැලියන්), පිශාචයන් (පිස්සන්) වගේ මනුෂ්‍ය සමාජ ජීවිතයට නුසුදුසු උන් ගොඩක් ඉන්නවා.

ඒත්, තාරය නැති අවතාරය පමණක් ඇති පිරිස අතර ඉන්න වැදගත් ම කොටස තමයි දෙවියන් (දන්න අය). මේ අයට පැරණියන් (ANCIENTS) කියලා කියන්න පුළුවන්. අපි වගේ ම ජීවත්වීම තුලින් පන්නරය ලැබ, ලෝකය පිළිබඳ දැනුමෙන් මුහුකුරා ගිය ඉහළ පන්තියක්. ඔවුන්ට තාරය ගැනීම නොගැනීම පාලනය කල හැකි, ජීව ලෝකය පවත්වා ගැනීමට මුල් වෙන කොටසක්. ඒ අයටත් උඩ තලයක ඉන්නෙ හිරු දෙවියන් ලෙස හඳුන්වන දස අවතාර බලැති කෙනෙයි. මම කැමති ඒ කෙනාව "පරම දෙවි" ලෙස හැඳින්වීමටයි. සරලව පරිසරය තුලින් බලනවා නම් මී මැසි රැජිණ වගෙයි. ඒත් විවිධ වර්ග වල මී මැස්සන් බිහි කරන මී මැසි රැජිණට වෙන ජීවීන් බිහි කිරීමටවත් තමන්ගෙ හැසිරීම වෙනස් කිරීමටත් බැරි බාහිරව බිහි කල ජීවියෙක්. ඒත් "පරම දෙවි" සතු හැකියාව තුල වෙන ජීවීන් බිහි කිරීමටත් තමන්ගෙ හැසිරීම වෙනස් කිරීමටත්, ජීවීන් අළුතින් බිහි කිරීමටත්, නැති කිරීමටත් හැකියාව තිබෙන බව අප වටා ඇති ජීව ලෝකයේ විවිධත්වය තහවුරු කරනවා. මේ හැකියාව බොහොම සැබෑ එකක්. ඒක කෙසේ දැයි පැහැදිළි කිරීමට ජීවීන් යනු කිම දැයි හරියට තේරුම් ගන්න ඕන. තාරයේ මුලත් අවතාරයේ මුලත් මේ "පරම දෙවි" ජීවියාගෙන් ඇරඹුන බවත්, ජීවීන් යන ගමන ඒ තුලින් නොකඩවා පාලනය කරන බවත් කියන්න ඕන.

මිනිස්බව කියන්නෙ තාරික අවතාරික ලෝක දෙක මුණගස්සන පොදු ජීව තාරයක් (common life platform). සත්ව ලෝකයේ ඉහලට යන ජීවීනුත්, අවතාරික ලෝකෙ ඉන්න දෙවි වරුනුත් තාරික ලෝකෙදි ගණුදෙණු කරන්නේ මිනිස් ස්වරූපය අරං. "පරම දෙවි" ජීවියා කාලෙකට වරක් එන බව කාලෙකට වරක් වෙන එම ජීවියාටම ආවේනික හැකියාවන් නිසා වෙන වෙනස්කම් තුලින් තහවුරු වෙනවා.

මම කියන ඒවා අද්භූත වගේ පෙනුනට සියල්ලටම අප වටා බිහි වී ඇති ජීව ලෝකයම සාක්ෂි දරණවා. මේ සියල්ල තුල ම ඉතා දියුණු තාක්ෂණයන් හා දැනුම භාවිතා වෙනවා. සරලව කියනවා නම් කර්මාන්ත ශාලාවක මෝටර් රථ හදන එක කොතරම් ප්‍රායෝගික හා සැබෑ ක්‍රියාවළියක් ද කියන එක තහවුරු වෙනවා වගේ ම, අප වටා ඇති ජීව ලෝකය ද එවැනිම ප්‍රායෝගික හා සැබෑ බිහිවීම් වල එකතුවක්. වෙනසකට තියෙන්නෙ දන්න අය දන්නවා, නොදන්න අයට හොල්මන්. නිවැරදිව තේරුම් ගැනීමට නම් දෙවියන් (දන්න අය) වෙන්න ඕන. ඒ තුලත් ඉහල සිට පහලට පිරමිඩ ආකාර එකතුවක් තියෙන බව තහවුරු වෙනවා. මම කී සියල්ල ගැඹුරු වුවත්, අප වටා ඇති සැබෑ ලෝකය හඳුනාගතහොත් නොපෙනන ලෝකය අප ඉදිරියේ දිස් වෙනවා. තව විස්තර පසුවට.

තේරුම් ගැනීමට සෑහෙන වෑයමක් දාන්න ඕන. නැත්නම් හින්දූන් වගේ අහපු ටික ගිරවුන් වගේ කියන නැඹුරුවක් උදා වෙනවා. රහත් (රහස් දත්) වීම මෙම තලයට අප තල්ලු කරන කඩ ඉමයි. එය අප කොතරම් අප වටා ඇති ලෝකය තේරුම් ගත්තා ද යන්න මිස, කිසිම මැජික් එකක් නොවේ. ඒත් පොඩි අවවාදයක් කරන්න ඕන. මේ තත්ත්වයට ළඟා වීමට දිවි හිමියෙන් පැවැත්ම රැකීමට කැප වෙන්න ඕන. වඩා සුදුසු මැරුණත් ඒක වෙනස් නොකරන අයට විතරයි. බොරු කාරයන්ට පිස්සු හැදෙනවා. ඔවුන් මිනිසුන් ඉදිරියේ නිගාවට ලක් වෙනවා. බොහෝ මාර්ග තිබෙනවා කීවත් අන් සියල්ලම අප මුලා කර අතරමං කරනවා. අපි අද ඉන්න තත්ත්වයෙන් ගැලවීමට තියෙන්නෙ එකම මගයි. එහි කෙළවර ඇත්තේ එකම දොරයි. අපි ඒක හොයාගන්න තුරු අපට උරුම තැන පල් වෙනවා. මුල්ම අවතාරික උපතේ සිට ඉහලම තලයකට යාම ඒ ගමනේ දී අප කෙතරම් දැනුමෙන් පෝෂණය වෙනවා ද යන්න මත තීරණය වෙනවා.

මෙම ජීවීන් බිහිකරන සැබෑ ක්‍රියාවළිය තුල කිසි විටෙක දෙවැනි නොවන තාක්ෂණ ක්‍රම වේද තිබීම කියල විස්තර කිරීමට බැරි තරම්. ඒ වගේම ගණිතමය සබඳතා, ගණිතමය විසඳුම් ගත්තම සොයාගත හැකි සංකීර්ණම ප්‍රශ්ණ ජාලාව හා ඊට නොදෙවෙනි විසඳුම් ගත්තම, කල නොහැකි (impossible) දේවල් කජු කනවා වගේ විසඳන්න පුළුවන් බව මගේ අත් දැකීමයි.

Wednesday 11 February 2015

"බුදුන් ලංකාවේ උපන්නේ ද?"

 පසුගිය කාලේ රටේ ඇති වූ අනපේක්ෂිත වාතාවරණය නිසා මේ ලිපිය දාන්න පමා වුනා. මේක මිත්‍රයකු නැඟූ ප්‍රශ්ණයකට පිළිතුරක්. සිංහලයන් ගැන කතා කරන කොට අද සිංහලයන් සම්පූර්ණයෙන් ම මුලා වූ කොටසක්. කෙටියෙන් කියනවා නම් සිංහලයන් තමන්ගෙ කියන හැම උරුමය ම ඔවුන්ගෙ නොවෙයි. උදාහරණ ලෙස ආණ්ඩුව 100%ක් ම ඉංග්‍රීසි කොළණි ආයතන වල එකතුවක්. ඔවුන්ගෙ ඉතිහාසය ලෙස දකින්නේ ඉන්දියාවෙ ඉඳලා හිඟමන් යදිමින් ඇවිල්ලා පදිංචි වුනු හින්දු/දෙමළ/ද්‍රවිඩ කොටස් ගෙනා මතකයයි. ඇත්තට ම සිංහල ජාතිය නිරූපණය කරන්නෙත් මෙලෙස විත් සිංහල බස යන්තමින් දත් හිඟනුන් ය. එවැනි අර්බුදයකට මුහුණ දෙන සැබෑ සිංහලයන් ගත්තම ඔවුන්ගේ ජීවන රටාව සිංහලකමෙන් බැහැර වීමට බලපෑ ඇදහිලිත් නිරූපණය කරන්නෙ මෙලෙස විත් සිංහල බස යන්තමින් දත් හිඟනුන් ගෙනා ඇදහිලි වීම පුදුමාකාර විපරිතයක්. අද ඔවුන් බෞද්ධාගම හෙවත් බුධ ආකම ලෙස එය හඳුන්වනවා. වචනය තුලම එය සිංහල නොවන දෙයක් බව සනාථ වුවත්, ඔවුන්ට කිසිම හැඟීමක් නැතිව එය තමන්ගෙ පැවැත්මට, සැබවින් ම "නැවැත්මට" යොදා ගන්නවා. මෙහි දී "බුධ ආකම" ලෙස මෙම ඇදහීමට නම් දීමට නම් ඒ එන විටත් "බුධ කම" ලෙස ඔවුන් ඇදහූ යමක් පැවතුන බව සරලව තේරුම් ගත හැකි දෙයක්. අද පවතින බෞද්ධාගම හෙවත් බුධ ආකම ගතහොත්, ඉන්දියාවෙන් ආ හිඟනුන්ට ආවේනික ඇදහිලි හා සිංහලයන්ගේ ඇදහිලි වල අච්චාරුවක් බව පැහැදිලියි. ඒත් 1815ට පෙර පැවති වසර දහස් ගණනක ද්‍රවිඩ පාලනයත්, එය පාවා දී 1815 සිට ඉංග්‍රීසීන්ගෙන් හිඟා ගත් බලතල නිසා "ඉන්දියාවෙන් ආ හිඟනුන්ට ආවේනික ඇදහිලි" මුල් තැන ගෙන සිංහලයන්ගේ ඇදහිලි වලට ගරහන තැනට "සිංහල බෞද්ධ" වෙස් ගත් හිඟන සංක්‍රමණිකයන් ඉදිරිපත් වෙනවා. මේක අන්තර්ජාලයේ බහුලව පවතින හැසිරීමක්.

"ඉන්දියාවෙන් ආ හිඟනුන්ට ආවේනික ඇදහිලි" මුල් තැනට ඒම නිසා බුධ ගත් තැනට පත්වෙලා ඉන්න බුද්ධ (සිංහලකරණය වූ බුධ් කියන හින්දි වචනය) පවා ඉන්දියාවේ හිටපු කෙනෙක් වෙලා. සැබැවින් ම "පරම බුධ" (බුධ යන නම දැරූ පළමු කෙනා) ඉන්දියාවෙ හිටපු කාලෙ හිටියදවත් නොදන්න හිඟමනෙන් යැපුන කෙනෙක්. එම කෙනා ගැන කතාකිරීමත් ලැජ්ජාවට කාරණයක් වුනත්, සිංහලයන් මුලාවෙන් ගැලවීමට මෙසේ ලියමි.

මෙතැන් සිට මිතුරාට කී දේ සංස්කරණය කර දමමි.............................

සමහර වෙලාවට අපේ හැකියාවන්ගෙ ඇති නොහික්මුණු බව නිසා හරියටම නොකියවා තීරණ ගැනීම (JUMP TO CONCLUSIONS) ගැන හොඳ උදාහරණයක් මේකෙ තියෙන නිසා මෙසේ එකතු කරමි. මෙය මෑතකදී මිත්‍රයා මගෙන් ඇසූ "බුදුන් ලංකාවේ උපන්නේ ද?" යන ප්‍රශ්ණයට මා විසින් කල හැදැරීම් වල තොරතුරු බිඳක් ලිවීමටත් උපයෝගී කර ගනිමි.

මෙම ලිපියට බලපෑ බුකියේ වූ සඳහනක මුල් වාක්‍යය වන "සිංහල රජු විසින් ජනාවාස කරන ලද්දේ නුයි සිංහල ද්වීපය යන නම හටගත්තේ ය." යන වැකිය තුල  තියෙනවා තමන්ගෙ නොදැනුවත් කම පෙන්වන වටිනා හැසීරීමක්. ඒකට මම කියන්නෙ චක්‍රීය මූලධර්මය (Circular Theory) වැනි හැඳින්වීමක්. සරල ව කියනවා නම් වටේ යාම නිසා එක තැන කැරකෙන ආකාරයේ මතයක්. කලකට පෙර මා සමඟ සයිබරේ දී ගැටුනු භික්ෂුවක්, මම සිංහල යන වචනයේ තේරුම ඇහුවම මේ වගේ ම වටේ ගියා. ඒක හෙළි කලා ම ඔහු අතුරුදහන් වුනා.

විස්තරාත්මක ව කියනවා නම්, සිංහල රජු කියන එකේ ඇති "සිංහල" කියන කොටස තියෙන නිසා මේක ගොන් කතාවක් වෙනවා. එනම් සිංහල රජු කියන්නෙ සිංහලයන්ගෙ නායකයා වීමයි. මීට වඩා ප්‍රසිද්ධ කතාවක් වන කුකුලා ද බිත්තරය ද පළමුව බිහි වුනේ යන මතය ගත්තම ඒකත් මේ චක්‍රීය මූලධර්මය (Circular Theory) පෙන්වන අගමුල පැටළුණ කතාවක්. ඒත් මේක සැබෑ (ස්වාභාවික) පරිසරයෙන් දකින්න පුළුවන්. කුකුලා බිහිවීමට අනිවාර්යයෙන් ම කුකුල් බිත්තරයක් අවශ්‍යයි. ඊට අමතරව කිකිළියකුත් තව බිත්තරයකින් ආ යුතුයි. ඒ දෙදෙනාගේ එකතුවෙන් බිහි වෙන "අළුත්" බිත්තරයකින් තවත් කුකුලෙකු හෝ කිකිළියක බිහි වෙනවා. මෙතන සැබෑව කාටත් පිළිගත හැකියි. ඒත් කුකුලා ද බිත්තරය ද පළමුව බිහි වුනේ යන මතය ගත්තම, ඒ තුලින් බිත්තරයෙන් එන එකා ඒ බිත්තරය ම වෙලා කුකුලා වෙනවා යන හැඟීම දුන්නත් ඒක සැබෑවට හුඟාක් ඈතයි.

ඉහත සඳහන් සිංහල යන වචනය සදාකාලික ව පැවතියා නම් කියන කතාව හරි. ඒත් ඒක සැබෑව නොවේ. මේ වචනයේ බිහිවීම සැබෑව තුලින් හෙළි කල නිසා නැවත නොලියමි. මේ වගේම හතර බීරි කතාවක් ජීවීයේ ඇතිවීම නැතිවීම ගැනත් අද ගෙතිලා තියෙනවා. එය "කර්මය" යන අද්භූත චක්‍රීය මූලධර්මය (Circular Theory) යොදාගෙන පැවසීමත් මෙවැනි දෙයක්.

මේ වාක්‍යය තුල ඇති අසිංහල බව හා ආවේණික ගතිය ගත්තම දෙමළ අය ගේ ගෙතුවක් බව තහවුරු වෙනවා. කාලය සීමිත නිසා ඒ ගැන නොකියමි.

ඊ ළඟට ඉහත සඳහන් කල ප්‍රකාශයේ, "සිංහල" දිවයින මනුෂ්‍ය වාසයක් කලේත්, සිංහල ජාතිය පටන් ගන්නා ලද්දේත් තමන් යයි ගෞතම බුදු රජාණන් වහන්සේ කෙනෙක් ශ්‍රී මුඛයකින් වදාරලා තියෙනවා. මේ ශ්‍රී මුඛය මොකක් ද නොකියා, මේ කතාව විග්‍රහ කරන්නම්.  මේක මෑතකදී සිංහල වෙස් ගත් ඉන්දියාවෙන් ආ හිඟනුන් අමු අමුවේ විකෘර්ථි කල සැබෑ සිංහල උරුමයේ කොටසක්. මුල් උරුමයේ තියෙන්නෙ සිංහල ජාතිය බිහි කලේ හිරු දෙවියන් බවයි. දෙමළ මුඛ වලින් හිරු කියන්නේ සූර්යයා යයි විකෘර්ථි  වුනත්, සැබෑ හිරු හෙවත් හූරා කියන්නේ සිංහලයන් අතර ඉපදුන කෙනෙක්. හිඟනුන් කියන්නෙ ලැජ්ජාවක් නැති උන් කියලා මම නැවත නැවත කියන්නෙ, උන් තම බඩ වියත රැක ගැනීමට නොකියන නොකරන දෙයක් නැති නිසයි. වෙනත් ආකමක හිඟන්නෙක් තමන් දෙවියන්ගෙ පුතා යයි කියලා කුරුසෙ ඇණ ගහලා මැරුම් කෑවා. මෙහි දී දෙවියන් බුදුන් කියන චරිත හඳුනා නොගත් මිනිසුන් මුලා කර රවටා තමන්ගෙ යැපීමට ඔවුන් කොටුකර ගැනීමක් පෙන්වනවා.

ඉහත කතාවෙ ඉන්න ගෞතම බුදු රජාණන් වහන්සේ හිටියෙ කොයි දීපංකරේ ද කියලා බැලුවොත්, ඒකත්, මෑතකදී සිංහල වෙස් ගත් ඉන්දියාවෙන් ආ හිඟනුන් අමු අමුවේ විකෘර්ථි කල සැබෑ සිංහල උරුමයේ කොටසක් බව ඔප්පු වෙනවා. බුකියේ/අන්තර්ජාලය තුල වූ විශාරදයකුට අනුව ගෝතම (ගෞතම) යන වදනේ අරුත ගවයන්ට නායකයා ලෙස දැක්වීම සිහි කර, ගවයන් අතරේ එවැන්නකු සිටියා දැයි සෙවීම ඔබට භාරයි. සැබෑ සිංහල උරුමයේ  අසිංහල නමක් වන ගෝතම (ගෞතම) ලා නැත. හිටියේ තේමිය බුධ නමැත්තෙකි. ඔහුට රට හැර දා යාමට සිදු විය. "ගිය තේමිය" යන්න දෙමළකරණය වී ගෝතම (ගෞතම) කර සිංහල බුධගේ වෙස් පැළඳූ සිදට් ස්වාමි නම් අය ගැන මේ මහා කෙප්පය ගෙතුවේ දෙමළ ශ්‍රී මුඛ වලින් බව පැහැදිලි ය. දෙමළ හැසිරීම එයයි. ඕන දෙයක් තමන්ගේ දේට පටලවා තමන්ගේ යයි නොකියයි නම් ඒ දෙමළකු නොවේ.

තේමිය බුධ ගැන ද මම කියා ඇත.


සිංහලයන්ගේ උරුමය ගැන සෙවීමේ දී, බෞද්ධ ආකමිකයන් යයි කියාගන්න උන් ලියා ඇති පතපොත සියල්ල තම ආකම සිංහලයන්ට පැටවීමට ගෙතූ කෙප්ප බව මතක තබා ගත යුතු ය. නානා ප්‍රකාර ජාතක කතා හා පත පොත යනු සිංහලයන් මුලා කිරීමට භික්ෂූන් (මේ දෙමළ වචනයකි) ගෙතු කතා බව ඔවුන්ගේ ශ්‍රී මුඛ වලින් අද කියවෙන බව මතක් කරමි. එසේම කුරුස ආකම, හින්දි ආකම, මූසල ආකම ද මෙවැනිම කතා ගොතා සැබෑ සිංහල උරුමයේ කොටස් උඩුයටිකුරු කර ඇත. ඔවුන්ගේ කතා, මූලාශ්‍ර නොව විකෘර්ථි වූ ආශ්‍ර ලෙස ගත යුතු ය. සැබෑ සිංහල උරුමය සොයන විදිය දත්තෙකුට මේවා තුලින් වූ විකෘර්ථිවීම් පැහැදිලි වේ.


මිත්‍රයා මගෙන් ඇසූ "බුදුන් ලංකාවේ උපන්නේ ද?" යන ප්‍රශ්ණයට මා විසින් කල හැදැරීම් වල තොරතුරු බිඳක් ලිවීමට දැන් උත්සාහ කරන්නම්. සිංහලයන්ගෙ අතීතයේ සිදුවීම් සොයන කොට, ඒ උරුමයේ අද සැබෑව ලෙස ගොඩ නැගී ආ භාෂාව හා හැසිරීම් රටාව හඳුනා ගෙන ඒ අතීතය දකින්න ඕන. ගෝතම කෙනෙක්, සිදට් කෙනෙක්, බුදුන් කෙනෙක්, වහන්සේ කෙනෙක්, විශේෂයෙන් ම අප කතා කරන ආකාරයේ කෙනෙක් හිටියා නම් ඒ බව පැහැදිලිව ම භාෂාව හා හැසිරීම් රටාව  තුල රැකිලා තියෙන්න ඕන. මම කී ගෝතම, සිදට්, බුදුන්, වහන්සේ යන වචන කිසිවක් සිංහල නොවේ. ඒවා සිංහලයන් අතරට හිඟමනේ ආ ශුද්‍රයන් ගෙනා වචන බව කිව හැකියි. අද සිංහල ජාතිකයන් ලෙස විවිධ සංක්‍රමණික කොටස් පෙනී හිටිනවා. අද රාජ්‍ය බලය තියෙන්නේ සිංහලයන් අතරට හිඟමනේ ආ ශුද්‍රයන් අත බව දැකීම අත්‍යාවශ්‍යයි. සිංහල භාෂාවෙ නැති වචන කිසි සේත් සිංහල අතීතයට අයත් නැහැ.

ඒත් සිංහලයන් අතර තියෙනවා බුධ හා තේමිය කියලා වචන දෙකක්. ඒවා වෙන කිසිම භාෂාවකින් අරුත් නොදෙන සැබෑ සිංහල අරුත් දෙනවා. මෙම බුධ කියන වචනය පසුව හින්දූන්ට බුද් වූ බව ඔවුන්ගෙ උරුමය තුල තියෙනවා. පසුව දෙමළුන් හරහා බුද්ධ වී සිංහලට ආවේ, මේ බුද් කියන හින්දි වචනයයි. එහි අරුත දැකීමට හින්දි අතීතය බලන්න ඕන. හින්දීන් කියන්නෙ සිංහලයන් නොවන නිසා, ඒ ගැන මෙතන නොකියමි.

බුධ යන වචනය කවුරුත් දන්න එකක්. සිංහලයන්ට අනුව බුධ දෙවියන් කියලයි අදහස් කරන්නෙ. බුධ යන වචනය මුල් කරගත් සිංහල වචන එය සිංහල උරුමයක් කියා පෙන්වනවා. අළුත් තොරතුරු ටිකක් කියනවා. විශේෂයෙන් ම හිරු දෙවියන් (මෑත භාවිතයේ මනු හෙවත් විෂ්ණු = විශ්ව මනු) සතු අවතාර දහය ගත් කල, බුධ අවතාරය නියෝජනය කරන්නේ, ජීවීන්ට වෙනස් කල නොහැකි, ජීවීන්ගෙ ඇති වීම හා පැවතීම තීරණය කරන දැනුමයි. වෙන විදියකට කියනවා නම් අපට බාහිර ව අප පාලනය වන ආකාරය කියන දැනුමයි.

බුධ යන වචනය ගත හොත් එය බහුලව යොදා ගත් නමක්. බොහෝ නම් අගට බුධ කියන කොටස භාවිතා වුනා. කාෂ්‍යප (කසුබ්) බුධ වැනි නම් ඇති අය හිටියා. මේකත් සිංහ කියන කොටස වගේ නම් වලට එකතු වුන එකක්. ඒ නිසා බොහෝ බුධලා සිංහලයන් අතර සිටියා. ඒත් එසේ බහුලව හිටපු බුධලා ගත්තම නා නා ප්‍රකාර සිංහ ලා වගෙයි. ඒත් ඉතිහාසයෙන් ආ පස්සට අතීතයට යන කොට සිංහලා බුධලා ගණනින් අඩු වී එක් අයකුගෙන් ඇරඹුනා කියලා දැකිය හැකියි. එනම් මුල් ම බුධ, හෙවත් "පරම බුධ" (බුධ යන නම දැරූ පළමු කෙනා), ඉතා ම සුවිශේෂ කෙනෙක්. විශේෂ හැකියාවන් ගත්තම ඒ සියල්ල මේ බුධ දෙවියන්ගේ බව පෙන්වනවා. එසේ ම මුල් ම සිංහ යනු ද ඉතා ම සුවිශේෂ කෙනෙක් බව පෙන්වනවා.

අද පවතින තැනට අප ආ සැබෑ ගමන තහවුරු ව දත් කල, මුල් ම බුධත් මුල් ම සිංහත්, එකම කෙනෙකු බවත්, ඒ කෙනා ම හිරු දෙවියන් හා මහ සම්මත මනු (විෂ්ණු = විශ්ව මනු) යන දෙදෙනා ද මේ කෙනාම බවත් තහවුරු වෙනවා. මේ කෙනාගේ උපත් අවතාර නාම වලින් කියනවා නම්, හිරු, බුධ, කුජ (සිංහ = ශිල = ඉලා+හ්) හා ගුරු (විෂ්ණු) යන චරිතාංඟ වල මුල් වීම දක්වනවා. ඒ උපත් තුලින් මිනිසුන්ට කල බලපෑම් තවමත් මිනිස් හැසිරීම් තුල රැකිලා තිබෙන නිසා සැබෑ ලෝකය තුලින් තහවුරු වෙනවා. සතර වරම් දෙවියන් ලෙස මුලින් ම අරුත් දුන්නේ මේ සතර දේව උපත් බව කිව හැකියි. උපත් ගත් කල, මිනිස් ඉතිහාසයේ වෙනස්වීම් තුලින් තහවුරු කලොත් මුල් ම බුධ (බුධ දෙවියන්) බිහි වුනේ මීට වසර අනූ දාහකට (90,000) පමණ පෙර බව පැහැදිළි ව පෙන්වන තොරතුරු අදත් ඇති සැබෑ ලෝක දත්ත වලින් පෙන්විය හැකියි.
හින්දූන්ට අනුව බුධ දෙවියන් යනු විෂ්ණු දෙවියන් උපදින එක අවතාරයක් යයි කීමෙ ඇත්තක් තියෙනවා. ඒත් යුග අවශ්‍යතා අනුව කල යුතු කාර්යය මුල් කරගෙන ඊට සරිලන උපතක් ලැබුවත්, හැම දාම තුන් ලොවට (අතීතයට, වර්තමානයට අනාගතයට) අධිපති, දස බලධාරී කෙනෙක් ඉන්න බව ජීව ලෝකය හැම අතින්ම තහවුරු කරනවා.

අහපු ප්‍රශ්ණයට කෙලින් ම පිළිතුරු දෙනවා නම්, ප්‍රථම බුධ (බුධ දෙවියන්)ගෙ උපත වුනේ සිංහල රටේ සිංහල ජාතිය බිහිවුන විශේෂ තැනකයි. එවැනි බලැති කෙනෙකුගේ උපත අහඹුවක් නොව කාළීණ තේරීමක්. මිනිස් ලෝකයේ කේන්ද්‍රය සිංහල රට බව අදත් අළුත් දේ මුලින් ම ඇරඹෙන තැන ලෙස සිදුවීම් හරහා තහවුරු වෙනවා. මේ මුල් ජීවියා හිරු දෙවියන් (වඩාත් ම සුදුසු වචනය වන්නේ "පරම දෙවි") ලෙස ගතහොත්, අද නැවත ඇවිත් මිනිස් අනාගතය තීරණය කරන බව කියලා තියෙනවා. ඒ අනුව ඔය කියන හිරු දෙවියන් සිංහලයන් අතර සිටින බව මම දකිනවා. මිනිස් වෙස් ගත්තම වෙනස් බව නොපෙනුනත් කරන කියන දේ තුලින් හඳුනා ගන්න පුළුවන්. එය තහවුරු වූ නිසා මමත් සිංහලයන් හා ගැවසී ඒ ගැන සොයනවා.

ඒත් අද ප්‍රසිද්ධ මතය වන සිද්ධාර්ථ ගෞතම බුදුන් වහන්සේ කියන්නෙ දෙමළු ගොතපු මහා කෙප්පයක්. හිටපු කාලෙ, දහසකුත් එකක් නිඝන්ඨයන් අතර තමන් බුද් කෙනෙක් ලෙස හඳුන්වාගත් සිදට් නම් හින්දු ස්වාමී යනු ශුද්‍ර කුල උපන් හිඟමනෙන් යැපුනෙකු බවට සැබෑ සාක්ෂි අද බහුතරය අදහන බෞද්ධ ආගම (බුධ කම හා මුසු කල හින්දු ශුද්‍ර ජාතික හිඟනුන් ගෙනා ඇදහීම්) තුල තියෙනවා. අන්ත දෙකක ඇති ඇදහීම් දෙකක් එකට ඇනී අද පවතින දේ ගත්තම සම වෙන්නෙ බත් හා අශූචි සම සම ව මිශ්‍ර කල බෙදූ කෑම පිඟාණකටයි. කරන කියන දේවල් එකින් එක ගෙන වෙන් කල විට බුධ කම හා ඊට පරස්පර බුධ ආකම වෙන් කරන්න පුළුවන්. ඒක පසුවට දාමු. මම ඔබට පිළිතුරු දුන්නා යයි සිතමි.

මිතුරාට කී දේ මෙතනින් නිමයි.........

සිංහලයන් අද සිටින තැන ගත් විට මෙවැනි මුලාවීම් අරුමයක් නොවේ. එය සිංහලයන්ගේ ඉදිරි ගමනට දායක වන දුර්වලතා හඳුනා ගැනීමකි. සිංහලයන් නැවත නගා සිටුවන්නේ ද සැබෑ බුධකම නැවත ගොඩ නගන්නේ ද දියසේන යයි ඓතිහාසික ව පැවසේ. එය එසේම වන බව අද ස්ථීරව කිව හැක.

මෙතෙක් ගොඩක් දේ ගැන කීවත් නැවත සිංහලකම තමන්ගේ ජීවන රටාව කරගන්නා ආකාරය පැහැදිලි ව නොකීවෙමි. දැන් එයට කාලය උදා වී ඇත. එහි පළමු පියවර ලෙස "සිංහලයන් තමන්ගේ දේ ලෙස සලකන සියල්ලම සැකයට හා අවිශ්වාසයට බඳුන් කර, ඒ තුල ඇති අසිංහලබව හෙවත් තමන්ට නොගැලපෙන බව තරයේ අවබෝධ කර ගත යුතු ය. උදාහරණ ලෙස: ජීවිතය නිවීම යනු සිංහලකමේ කොටසක් හෝ යන්තමින් සිතෙන තාක් කල් ඔබට සිංහලයකු විය නොහැක. මෙම හැඟීම තුරං කිරීමට නම් එය තමන්ගෙ උරුමයක් නොවන බව නිතර සිහි කරන්න. ඒ වෙනුවට සිංහලකම කියන්නේ ජීවිතය රැකීම බව තරයේ සිහිපත් කර බදාගන්න. එය නැවත සිංහලයකු වීමට තබන පළමු පියවරයි. ඉතිරිය පසු ව කතා කරමි.


පසුව ලිවීම: මෙතෙක් සිංහලෙන් ලිවීම සයිබරය තුල සුරක්ෂිතව පැවතින. දැන් එසේ නොවන බව පරිවර්තන පහසුකම් තුලින් දිස් වේ. එම නිසා අඩු ලුහුඬු කම්, වාක්‍ය තුල පැටලීම් තිබුනත් සංස්කරණය නොකරමි. පැහැදිලි කිරීම් අවශ්‍ය නම් විමසන්න.